Gymnázium Ostrov
Charakteristika školy | Z historie školy | Kontakty | Termínový kalendář 2008/2009

Jak školu najít
Novinky
Profesorský sbor
Předměty
Učební plán
Rozvrhy hodin
ŠVP
Nabídka kroužků a aktivit pro studenty
Úspěchy studentů
SIPV - školení, infocentrum
ICT plán
Kultura
Výroční zprávy
Archiv
Jídelníček
Studentské stránky
Prevence sociáln? patologických jev?
Katedra online
Studijní pobyty
Galerie úspěšných studentů
Suplování
Projekty
Maturity 2008
Měsíční plány akcí
Školní řády
Přijímací řízení
 
Dobrý den!

Dnes je: Pátek 29. března
Svátek má:

 
E-mail
Jméno :
Heslo :  

Ob?anská výchova
Základy spole?enských v?d
(OV,ZSV)

Úvodem

Všem, kdo budou ?íst následující,a každému z nich zvl᚝, dobrý den,dobrý ve?er, dobrou noc.

Význam výchovy k ob?anství je veliký. Žádná spole?nost a žádný stát nemohou být bez ob?an?. Bez ob?an? nelze také ni?eho docílit. Naše zem? stojí p?ed skoro bezb?ehými problémy: ekonomika, ekologie, sociální pé?e, školství, legislativa... a ?ešit je mohou jenom vzd?laní ob?ané.

Hlavním úkolem výchovy k ob?anství a spole?enských v?d je dovést mladého ?lov?ka k uv?dom?ní si sebe sama, jako svobodné bytosti,k uv?dom?ní si d?le?itosti t?chto p?edm?t?. Na na?em gymnáziu jde o to,aby student porozum?l zákon?m,kterým lidská svoboda v život? podléhá.Aby se mu otev?el pohled na celý horizont zodpov?dného sebeutvá?ení a aby ho výuka vybavila i nezbytnými praktickými pravidly,která mu umožní,aby sám našel svou lidskou cestu a d?stojnost.

Chceme, aby porozum?l základním etickým pojm?m, jako jsou svoboda, rovnost, dobro, zlo, p?átelství, láska zrada, pravda a le?... Jsou to nesnadné úkoly a ze strany u?itel? i student? je zapot?ebí mravní síly, dostatek trp?livosti, zodpov?dnosti a píle, aby práce v t?chto p?edm?tech p?inášela radost a uspokojení z kladných výsledk?.

Ob?anská výchova

Tento p?edm?t se u nás vyu?uje od primy až do kvarty.?asová dotace je jedna hodina týdn?. Základním u?ebním materiálem je u?ebnice Ob?anská výchova pro 6. - 9. ro?ník ZŠ a víceletá gymnázia. Obsah výuky tvo?í: Naše ?kola, naše m?sto, vlast, významná výro?í, národní bohatství, vztah ?lov?ka k p?írod?, ?lov?k a lidská práva, mezilidské vztahy, ?lov?k v dospívání atd.

P?i výuce vyu?íváme audiovizuální pom?cky. Žáci tvo?í pomocí výtvarných prací, rozhovor?, dramatizací, u?í se zpívat písn?, p?ipravují si aktuality z denního tisku.
Nedílnou sou?ástí OV je také zdravý životní styl, kde klademe d?raz na prevenci moderních nemocí. Pomáhá nám program NEW START z léka?ské univerzity Loma Lindna v Kalifornii.
Cílem OV je harmonický rozvoj všech oblastí lidské aktivity- t?lesných, intelektuálních, a sociálních projev? ?lov?ka.

Základy spole?enských v?d

P?edm?t seznamuje studenty se základy vybraných spole?enských v?d d?le?itých pro jejich orientaci v sociálních, psychologických, ekonomických, politických, filozofických a etických otázkách a vede je k poznávání sebe i druhých, k porozum?ní vzájemným vztah? mezi jedincem a spole?ností v duchu demokracie, svobody a humanity. Výuka se podílí na mravním, ob?anském a intelektuálním rozvoji student? a uceluje jejich všeobecné vzd?lání. P?ispívá k jejich p?íprav? na vysokoškolské, p?ípadn? pomaturitní studium i životní praxi.
Obsah ZSV je tvo?en vybranými poznatky z následujících spole?enskov?dních disciplín:

1. ro?ník- kvinta- sociologie
2. ro?ník- sexta- psychologie
3. ro?ník- septima- politologie, nauka o státu, právo, ekonomie
4. ro?ník- oktáva- filozofie a etika (neformální logika)

Po?ínaje t?etím ro?níkem- septimou, mohou studenti zvolit také spole?enskov?dní seminá?. Obsah u?iva SVS (3. ro?ník, septima):
-mediální výchova
-výchova k ob?anství a demokracii
-ideologie
-mezinárodní vztahy a konflikty

Obsah u?iva SVS (4. ro?ník, oktáva):
-p?íprava k maturitní zkoušce ze ZSV
-velká sv?tová náboženství

Dále je v rámci studia spole?enských v?d nabízen seminá? nap?. z psychologie. Podle zájmu student? je tento seminá? mo?né volit od t?etího ro?níku- septimy a ?tvrtého ro?níku- oktávy.

Stru?ný p?ehled nápln? u?iva v jednotlivých ro?nících:

- sociologie ==> socializace ?lov?ka, komunikace, soc. stratifikace a dynamika
- psychologie ==> obecná psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie
- nauka o státu a právu ==> postavení ?lov?ka ve stát?, moderní pluralitní demokracie politické uspo?ádání v ?R, právo a jeho základy
- ekonomie ==> základy makro a mikroekonomie
- filozofie ==> vývoj filozofického my?lení, základní filozofické problémy, etika, morálka a ?e?ení mravních problém?, logika.

Spole?enskov?dní seminá?e

SVS jsou ur?eny p?edev?ím student?m, kte?í mají zájem o spole?enskov?dní problematiku, cht?jí se jí v?novat studiem na VŠ nebo v pomaturitních oborech a volí si maturitní zkoušku ze ZSV.
V návaznosti na ZSV se snažíme seminá?e koncipovat tak, aby poskytovaly široké možnosti pro roz?i?ování, prohlubování, systematizaci a zobec?ování v?domostí, které si studenti osvojili v povinném p?edm?tu.

P?ehled vyu?ujících v jednotlivých ro?nících a seminá?ích

Bc. Enoch MartínekOVV1.A1 h. týdn?
OVV1.B1 h. týdn?
OVV2.B1 h. týdn?
Mgr. Ivan ŠupíkOVV2.A1 h. týdn?
OVV3.A1 h. týdn?
OVV3.B1 h. týdn?
OVV4.A1 h. týdn?
Mgr. Ivan MachekZSV- sociologieV5.A, 1.A, 1.B1 h. týdn?
ZSV- filozofieV8.A, V8.B, 4.A, 4.B2 h. týdn?
SVSV7.A, 3.A, 3.B2 h. týdn?
Mgr. Ivan Vá?aZSV- psychologieV6.A, 2.A1 h. týdn?
ZSV- politologie, stát a právo, ekonomie 2 h. týdn?
SVSV8.A, V8.B, 4.A, 4.B2 h. týdn?
Mgr. Václav KruckýSeminá? z psychologieV8.A, V8.B, 4.A, 4.B2 h. týdn?

Úsp?chy našich student?

1. Pražský model OSN
Naši studenti se pravideln? již osmý rok pod vedením Mgr. Ivana Machka ú?astní tohoto diskusního fóra, které je zam??eno na ?ešení konflikt? a mezinárodních vztah?.

2. Evropanostra
Studenti se probojovali do finále a odm?nou jim byla cesta do Bruselu. Byli to: Tomáš Lindner, Jaroslav Fiala, Robert Žrek

Záv?rem

Spole?nost, ve které žijeme, je stále složit?jší a kdo nepochopil, pro? to tak je, dívá se na život kolem sebe nechápav? a všechno jej spíše zlobí, ?asto jsme sv?dky rezignace.
Ob?anské znalosti nejsou matematika, fyzika, zem?pis nebo biologie (p?i vší úct? k nim).Spole?enský život i stát se rychle m?ní a nedají se vždy popsat p?esnými definicemi.
D?ležité je pochopit o? se jedná a porozum?t souvislostem. Jde nám p?edevším o osvojování si neodmyslitelných p?edpoklad? demokracie, kde v?tšina lidí má sociogenní vlastnosti, jako je zájem o obecné dobro, velkorysost, tolerance, p?irozená sebekáze?, schopnost spolupráce, sociální cit, spole?enské dobro atd.
Náš obor není jednoduchý, dovolíme si tvrdit, že je náro?ný a t?žký, ale dá se zvládnout a nau?it. Jsme p?esv?d?eni, že cílev?domí studenti a dob?í u?itelé to spole?n? ur?it? zvládnou.

Fotoarchív

Ze života žák? a student? OV a ZSV (p?ednášky, exkurze, besedy, teorie v praxi)



© A7 2005