|
|
Dobrý den! |
Dnes je: Pátek 29. března Svátek má:
| |
|
Ob?anská výchova
Základy spole?enských v?d
(OV,ZSV)
Úvodem
Všem, kdo budou ?íst následující,a každému z nich zvláš, dobrý den,dobrý ve?er, dobrou noc.
Význam výchovy k ob?anství je veliký. Žádná spole?nost a žádný stát nemohou být bez ob?an?. Bez ob?an? nelze také ni?eho docílit. Naše zem? stojí p?ed skoro bezb?ehými
problémy: ekonomika, ekologie, sociální pé?e, školství, legislativa... a ?ešit je mohou jenom
vzd?laní ob?ané.
Hlavním úkolem výchovy k ob?anství a spole?enských v?d je dovést mladého ?lov?ka k uv?dom?ní si sebe sama, jako svobodné bytosti,k uv?dom?ní si d?le?itosti t?chto p?edm?t?. Na na?em gymnáziu jde o to,aby student
porozum?l zákon?m,kterým lidská svoboda v život? podléhá.Aby se mu otev?el pohled na celý horizont zodpov?dného sebeutvá?ení a aby ho výuka vybavila i nezbytnými praktickými
pravidly,která mu umožní,aby sám našel svou lidskou cestu a d?stojnost.
Chceme, aby porozum?l základním etickým pojm?m, jako jsou svoboda, rovnost, dobro, zlo, p?átelství, láska zrada, pravda a le?... Jsou to nesnadné úkoly a ze strany u?itel? i student? je zapot?ebí mravní síly, dostatek trp?livosti, zodpov?dnosti a píle, aby práce v t?chto p?edm?tech p?inášela radost a uspokojení z kladných výsledk?.
Ob?anská výchova
Tento p?edm?t se u nás vyu?uje od primy až do kvarty.?asová dotace je jedna hodina týdn?. Základním u?ebním materiálem je u?ebnice Ob?anská výchova pro 6. - 9. ro?ník ZŠ a víceletá gymnázia. Obsah výuky tvo?í: Naše ?kola, naše m?sto, vlast, významná výro?í, národní bohatství, vztah ?lov?ka k p?írod?, ?lov?k a lidská práva, mezilidské vztahy, ?lov?k v dospívání atd.
P?i výuce vyu?íváme audiovizuální pom?cky. Žáci tvo?í pomocí výtvarných prací, rozhovor?, dramatizací, u?í se zpívat písn?, p?ipravují si aktuality z denního tisku.
Nedílnou sou?ástí OV je také zdravý životní styl, kde klademe d?raz na prevenci moderních nemocí. Pomáhá nám program NEW START z léka?ské univerzity Loma Lindna v Kalifornii.
Cílem OV je harmonický rozvoj všech oblastí lidské aktivity- t?lesných, intelektuálních, a sociálních projev? ?lov?ka.
Základy spole?enských v?d
P?edm?t seznamuje studenty se základy vybraných spole?enských v?d d?le?itých pro jejich orientaci v sociálních, psychologických, ekonomických, politických, filozofických a etických otázkách a vede je k poznávání sebe i druhých, k porozum?ní vzájemným vztah? mezi jedincem a spole?ností v duchu demokracie, svobody a humanity. Výuka se podílí na mravním, ob?anském a intelektuálním rozvoji student? a uceluje jejich všeobecné vzd?lání. P?ispívá k jejich p?íprav? na vysokoškolské, p?ípadn? pomaturitní studium i životní praxi.
Obsah ZSV je tvo?en vybranými poznatky z následujících spole?enskov?dních disciplín:
1. ro?ník- kvinta- sociologie
2. ro?ník- sexta- psychologie
3. ro?ník- septima- politologie, nauka o státu, právo, ekonomie
4. ro?ník- oktáva- filozofie a etika (neformální logika)
Po?ínaje t?etím ro?níkem- septimou, mohou studenti zvolit také spole?enskov?dní seminá?. Obsah u?iva SVS (3. ro?ník, septima):
-mediální výchova
-výchova k ob?anství a demokracii
-ideologie
-mezinárodní vztahy a konflikty
Obsah u?iva SVS (4. ro?ník, oktáva):
-p?íprava k maturitní zkoušce ze ZSV
-velká sv?tová náboženství
Dále je v rámci studia spole?enských v?d nabízen seminá? nap?. z psychologie. Podle zájmu student? je tento seminá? mo?né volit od t?etího ro?níku- septimy a ?tvrtého ro?níku- oktávy.
Stru?ný p?ehled nápln? u?iva v jednotlivých ro?nících:
- sociologie ==> socializace ?lov?ka, komunikace, soc. stratifikace a dynamika
- psychologie ==> obecná psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie
- nauka o státu a právu ==> postavení ?lov?ka ve stát?, moderní pluralitní demokracie politické uspo?ádání v ?R, právo a jeho základy
- ekonomie ==> základy makro a mikroekonomie
- filozofie ==> vývoj filozofického my?lení, základní filozofické problémy, etika, morálka a ?e?ení mravních problém?, logika.
Spole?enskov?dní seminá?e
SVS jsou ur?eny p?edev?ím student?m, kte?í mají zájem o spole?enskov?dní problematiku, cht?jí se jí v?novat studiem na VŠ nebo v pomaturitních oborech a volí si maturitní zkoušku ze ZSV.
V návaznosti na ZSV se snažíme seminá?e koncipovat tak, aby poskytovaly široké možnosti pro roz?i?ování, prohlubování, systematizaci a zobec?ování v?domostí, které si studenti osvojili v povinném p?edm?tu.
P?ehled vyu?ujících v jednotlivých ro?nících a seminá?ích
Bc. Enoch Martínek | OV | V1.A | 1 h. týdn? |
| OV | V1.B | 1 h. týdn? |
| OV | V2.B | 1 h. týdn? |
Mgr. Ivan Šupík | OV | V2.A | 1 h. týdn? |
| OV | V3.A | 1 h. týdn? |
| OV | V3.B | 1 h. týdn? |
| OV | V4.A | 1 h. týdn? |
Mgr. Ivan Machek | ZSV- sociologie | V5.A, 1.A, 1.B | 1 h. týdn? |
| ZSV- filozofie | V8.A, V8.B, 4.A, 4.B | 2 h. týdn? |
| SVS | V7.A, 3.A, 3.B | 2 h. týdn? |
Mgr. Ivan Vá?a | ZSV- psychologie | V6.A, 2.A | 1 h. týdn? |
| ZSV- politologie, stát a právo, ekonomie | | 2 h. týdn? |
| SVS | V8.A, V8.B, 4.A, 4.B | 2 h. týdn? |
Mgr. Václav Krucký | Seminá? z psychologie | V8.A, V8.B, 4.A, 4.B | 2 h. týdn? |
Úsp?chy našich student?
1. Pražský model OSN
Naši studenti se pravideln? již osmý rok pod vedením Mgr. Ivana Machka ú?astní tohoto diskusního fóra, které je zam??eno na ?ešení konflikt? a mezinárodních vztah?.
2. Evropanostra
Studenti se probojovali do finále a odm?nou jim byla cesta do Bruselu. Byli to: Tomáš Lindner, Jaroslav Fiala, Robert Žrek
Záv?rem
Spole?nost, ve které žijeme, je stále složit?jší a kdo nepochopil, pro? to tak je, dívá se na život kolem sebe nechápav? a všechno jej spíše zlobí, ?asto jsme sv?dky rezignace.
Ob?anské znalosti nejsou matematika, fyzika, zem?pis nebo biologie (p?i vší úct? k nim).Spole?enský život i stát se rychle m?ní a nedají se vždy popsat p?esnými definicemi.
D?ležité je pochopit o? se jedná a porozum?t souvislostem. Jde nám p?edevším o osvojování si neodmyslitelných p?edpoklad? demokracie, kde v?tšina lidí má sociogenní vlastnosti, jako je zájem o obecné dobro, velkorysost, tolerance, p?irozená sebekáze?, schopnost spolupráce, sociální cit, spole?enské dobro atd.
Náš obor není jednoduchý, dovolíme si tvrdit, že je náro?ný a t?žký, ale dá se zvládnout a nau?it. Jsme p?esv?d?eni, že cílev?domí studenti a dob?í u?itelé to spole?n? ur?it? zvládnou.
Fotoarchív
Ze života žák? a student? OV a ZSV (p?ednášky, exkurze, besedy, teorie v praxi)
|