Gymnázium Ostrov
Z některých škol odcházejí nic netušící absolventi do nelítostného světa, přáli bychom si, aby z ostrovského gymnázia vycházeli nelítostní absolventi a absolventky do nic netušícího světa!

Česky English Deutsch

Podrobnější informace ke zkouškám nanečisto 18.3. 2006

CO BYSTE NEMĚLI ZAPOMENOUT DOMA:

• dvě černé propisovací tužky nebo tenký černý fix do 0,4 mm – (ne plnicí pero!), obyčejnou tužku s gumou
• průkaz totožnosti, pokud jej máte
• hodinky (vypni si ale všechny zvukové signály)
• oblečení, které ti umožní cítit se pohodlně
• přezutí
• svačinu, určitě něco k pití (a sladkost pro povzbuzení)

URČITĚ SI S SEBOU NEBERTE:

knihy, encyklopedie, slovníky
kalkulačku, pravítko a kružítko (ani ke zkoužce z matematiky)
zapnutý mobilní telefon
cenné (ale nepotřebné) věci

Harmonogram zkoušek

Standardní pořadí testů je:
1. obecné studijní předpoklady (jen pro žáky 9. tříd),
2. matematika,
3. český jazyk.
Test obecných studijních předpokladů je připraven na 60 minut čistého času, testy matematiky a českého jazyka každý na 45 minut čistého času. Do čistého času se nepočítá ani čas potřebný na rozdání testů a sebrání výsledků, ani čas potřebný na instruktáž.

Informace o testech použitých v přijímacích zkouškách


Technický popis testů

Předměty

Scio pro přijímací zkoušky připravilo testy z českého jazyka, matematiky a obecných studijních předpokladů ve variantách pro čtyřleté střední školy, osmiletá gymnázia a šestiletá gymnázia.

Typ úloh

Testy sestávají z úloh, v nichž uchazeč vybírá jednu (jedinou) správnou odpověď z několika nabídnutých odpovědí.

Hodnocení úloh

Za každou správnou odpověď uchazeč získává do celkového skóre jeden bod. Ponechá-li uchazeč úlohu bez odpovědi, žádný bod za takovou úlohu nezískává ani neztrácí. Pokud uchazeč vybere v úloze nesprávnou odpověď, odečítá se mu za každou takovou úlohu od bodů, které získal za správné odpovědi, část bodu (jedna čtvrtina u úloh, které mají celkem pět dopovědí, jedna třetina u úloh, které mají celkem čtyři odpovědi, celý bod u úloh, které mají jen dvě odpovědi).

Počty úloh

Testy obecných studijních předpokladů mají celkem 60 úloh (maximální bodové skóre v testu OSP je tedy 60 bodů), testy matematiky mají celkem 30 úloh (tj. maximální bodové skóre v testu matematiky je tedy 30 bodů), testy českého jazyka mají celkem 55 úloh (tj. maximální bodové skóre v testu českého jazyka je 55 bodů). Protože se za nesprávně vyřešené úlohy do celkového skóre započítávají záporné části bodu, jsou minimální bodová skóre (v případě, že by uchazeč všechny úlohy v testu vyřešil nesprávně) záporná čísla, jejichž velikost závisí na zastoupení jednotlivých typů úloh (bude známo definitivně po 1. dubnu 2004).

Tématické vymezení testů


Český jazyk

Testy zahrnují pouze učivo vymezené jednotlivými platnými vzdělávacími programy pro druhý stupeň základní školy. U testu pro osmileté gymnázium se jedná o učivo, které by mělo být probráno do konce prvního pololetí 5. třídy. U testu pro šestileté gymnázium se jedná o učivo, které by mělo být probráno do konce prvního pololetí 7. třídy. U testu pro čtyřleté střední školy se jedná o učivo, které by mělo být probráno do konce prvního pololetí 9. třídy. Kromě pravopisu, tvarosloví a základních znalostí skladby úlohy testují především praktické jazykové dovednosti – čtení s porozuměním, základní schopnosti a znalosti stylistické a dovednost prakticky je uplatnit v takových slovních situacích, které jsou součástí běžného života, test zohledňuje i běžnou komunikaci. Menší podíl tvoří slohové úlohy zaměřené na základní pravidla, kterými se běžné styly vyznačují, zejména na schopnost tato pravidla prakticky uplatnit. Literatura se v testech objeví jen na úrovni práce s textem.

Matematika

Testy zahrnují pouze učivo vymezené jednotlivými platnými vzdělávacími programy pro druhý stupeň základní školy. U testu pro osmileté gymnázium se jedná o učivo, které by mělo být probráno do konce prvního pololetí 5. třídy. U testu pro šestileté gymnázium se jedná o učivo, které by mělo být probráno do konce prvního pololetí 7. třídy. U testu pro čtyřleté střední školy se jedná o učivo, které by mělo být probráno do konce prvního pololetí 9. třídy. V úlohách jde především o dobré porozumění základním pojmům. U víceletých gymnázií o provádění základních početních operací s přirozenými čísly a jejich praktické využití a zvládnutí základů geometrie, hlavními tématy jsou Přirozená čísla, Zlomky, Obrazce, Převody jednotek a Tělesa. U čtyřletých středních škol jde o osvojení poznatků v míře, která umožní chápání vyšší matematiky – zvládnutí základů aritmetiky, algebry a geometrie a řešení některých výpočtových geometrických úloh, tématy úloh budou zejména Výrazy, Dělitelnost, Poměry, Procenta, Rovnice, Geometrie v rovině, Tělesa a Zobrazení. obecné studijní předpoklady.

Test obecných studijních předpokladů (jen pro žáky 9. tříd)

Test se zaměřuje na obecné dovednosti a schopnosti, které vyžaduje efektivní studium na střední škole – například schopnost číst s porozuměním, rychle a správně se orientovat v textu, rychle chápat souvislosti, pracovat s informacemi v textu, tabulkách i grafech, vyhodnocovat a porovnávat logické podmínky. Jde i o dostatečnou slovní zásobu, základní kvantitativní schopnosti a další. Výsledek v testu obecných studijních předpokladů částečně souvisí s obecnou inteligencí žáka, zahrnuje ale i některé další schopnosti vázané přímo ke studiu.

Rady pro zvýšení úspěšnosti v testech

Ještě než se pustíte do studia dále uvedených podrobných pokynů k tomu, jak efektivně a úspěšně testy řešit, připomínáme nejdůležitější:

úlohy v testech nemusíte řešit v pořadí, v jakém jsou v testu - naopak, snažte se nejprve řešit úlohy, které se vám zdají být jednoduché, teprve pak se vraťte k úlohám, které vám zaberou více času
za nesprávné odpovědi se vám odečítá část bodu - hádáním zpravidla víc ztratíte než získáte
hlídejte si čas, neztrácejte příliš času s úlohami, které neumíte řešit
při přípravě využijte cvičné testy



Zpět

Gymnázium Ostrov