Gymnázium Ostrov
Z některých škol odcházejí nic netušící absolventi do nelítostného světa, přáli bychom si, aby z ostrovského gymnázia vycházeli nelítostní absolventi a absolventky do nic netušícího světa!

Česky English Deutsch

Zpráva předmětové komise matematiky

Zpráva předmětové komise matematiky za nižší i vyšší gymnázium      školní rok 2012/2013

 

1/ Práce předmětové komise

 

Předmětová komise  se scházela jedenkrát za čtvrtletí, při schůzkách hodnotila plnění učebních plánů a sledovala práci s nadanými studenty(soutěže) i prospěchové problémy studentů s menším zájmem o práci, přičemž jsme společně usilovali o co nejlepší výsledky.

 

2/ Materiální zázemí

 

            Pokud jde o materiální zabezpečení výuky je na dobré úrovni, velmi se osvědčily interaktivní učebnice fyziky pro primy a sekundy,v matematice je zatím k dispozici pouze učebnice pro primu, vydávání učebnic pozorně sledujeme a chtěli bychom v jejich nákupu pokračovat. Pozitivně hodnotíme i práci s pracovními sešity v obou předmětech. Velmi dobře se osvědčují počítačové pracovny, kde mohou studenti využívat samostatně programy Derive, Cabri, Matik a společně pracovat s internetem. Pro vyšší gymnázium v příštím školním roce je třeba dokoupit sbírky úloh, které nově vyšly.

Do budoucna bychom měli rádi vybavenou dataprojektorem a plátnem i další učebnu matematiky.

 

3/ Výuka

 

          Ke zkvalitnění výuky přispívají cvičení z matematiky, které máme nejenom na nižším gymnáziu, ale i v kvintách, prvních ročnících, v sextách a druhých ročnících. Cvičení jsou výhodná pro využití výpočetní techniky a k individuálnímu přístupu ke studentům. Při výuce využíváme též počítač v učebně M2 a SMART tabuli, která v různých oborech, zejména s prostorové geometrii a funkcích přispívá k názornější představě a pochopení učiva, a samozřejmě přispívá i k zpestření vyučovacích metod práce a prezentace samostatných prací studentů semináře.

V semináři se nám osvědčilo probírání diferenciálního a integrálního počtu ve třetím ročníku, se kterým se studenti setkají při vstupu na vysokou školu, a jejichž základy jsou pro ně důležité.                                                                                                                                                          Většina vyučujících splnila učební plány, a pokud zůstalo některé učivo nedokončeno nebo řádně neprocvičeno, budeme s tím počítat na začátku školního roku při tvorbě učebních plánů. 

 

4/ Olympiády a soutěže

                                                                                                                                                 

Na škole proběhla Matematická olympiáda, Pythagoriáda školní i okresní kola a Matematický klokan, z fyziky pak Fyzikální olympiáda a Archimediáda. Větší zájem o soutěže projevují studenti nižšího gymnázia, později jsou zadání soutěží poměrně náročná, což mnoho soutěžících odrazuje.

V matematice se zájem žáků přesouvá z Matematické olympiády k Pythagoriádě

a Matematickému klokanovi, které nepožadují vypracování úloh ve školním kole a mají také jednodušší zadání. O tom svědčí i počet přihlášených účastníků z ostatních škol v okrese.

             Vzhledem k tomu, že mají tyto soutěže zajímavé úlohy, které nejsou tak náročné na

čas a vypracování a jsou přístupnější většímu počtu žáků, budeme je častěji zařazovat do hodin cvičení z matematiky. Rádi bychom si vytvořili postupně databázi těchto příkladů,

protože obdobné se mimo jiné vyskytují i v různých srovnávacích testech.

Žádala jsem proto i organizátorku Pythagoriády, zda by nám neposkytla zadání předchozích ročníků. Ta mi však nevyhověla, protože příklady s různými obměnami používají opakovaně.

 

 

 

 

Výsledky soutěží v matematice

 

MATEMATICKÁ OLYMPIÁDA:

 

- sekunda: Nella Szebenyiová V2.B - 3.místo v OK

- kvarta: Jan Ondruš V4.B - 3.místo v OK

 

PYTHAGORIÁDA:

 

- prima: Jakub Šťástka V1.A - 2.místo v OK

- tercie Vojtěch Laitl V2.B - 3.místo v OK

 

MATEMATICKÝ KLOKAN:

 

- Nella Szebenyiová V2.B - 1.místo v kraji v kategorii prima a sekunda 

 

 

4/ Maturity

    V letošním roce 2012/2013 si státní maturitu vybralo 16 studentů ze tří maturitních tříd. Dva studenti měli matematiku jako nepovinný předmět. Průměrný prospěch byl 2,56, dva studenti u státní maturity neuspěli. Lepší výsledek měli studenti osmiletého studia. Ve třídě V8.A maturovalo 6 studentů s průměrným prospěchem 2,5, ve třídě V8.B maturovali 4 studenti s průměrným prospěchem 2,00 a ve 4.A 6 studentů s průměrným prospěchem 2,33. Školní maturitu absolvovalo 12 studentů s průměrným prospěchem 1,67. Ve třídě V8.A maturovali  2 studenti s průměrným prospěchem 1,50, ve třídě V8.B 7 studentů s průměrným prospěchem1,56 a ve třídě 4.A 3 studenti s průměrným prospěchem 2,00. Průměrný prospěch u školní maturity je lepší zvláště proto, že studenti s lepším prospěchem si vybrali školní maturitu, jejich výsledky se shodovali s průběžnou klasifikací, pouze v jednom případě bylo horší a v jednom výrazně lepší. Zhoršení ke kterému došlo u obou zkoušek bylo odrazem ne příliš svědomitého přístupu k přípravě na maturitní zkoušku a nebo momentálním selháním.

Všichni studenti, kteří maturovali z matematiky, navštěvovali seminář z matematiky, ve kterém připravujeme studenty k maturitní zkoušce a na přijímací zkoušky na vysoké školy. Obsahem semináře je i rozšiřující učivo. Jednooborová maturitní témata, zaměřená jen z menší části na teorii a více na příklady  se opět osvědčila. Výsledky u maturitních zkoušek  potvrdily, že takto zvolená témata jsou pro studenty lepší i vzhledem k tomu, že pro  přijímací zkoušky na vysoké školy je výpočet příkladů nejdůležitější. Klasifikace byla v souladu s výsledky z matematiky a ze semináře.

 

Zpracovaly – p. Kišová a p. Reismüllerová

 



Zpět

Gymnázium Ostrov